Increasing Reading and Writing Interest of Mentally Disabled Students Through Picture Media
Peningkatan Minat Baca Tulis Siswa Tunagrahita Melalui Media Gambar
Abstract
Children with mental retardation are in groups below normal or slower than average, both in social development and intelligence. This study aims to improve the process and results of the ability to read and write for moderately mentally disabled children in class IIC1 at SLBN Kaliwungu Kudus. Group Design. The research subjects were one mentally retarded student with a sample of 1 class with mild mental retardation class IIC1, parents, and homeroom teacher class IIC1. Data collection techniques using observation and tests. This study uses data collection techniques from observations of the subject. The data analysis technique in this study is a quantitative experiment. The results showed an increase in the process and development of the literacy skills of students with mild mental retardation. The learning process indicated the process improvement by the lesson plan. Being written, as well as being able to write simple sentences to improve reading and writing in students. The results showed that picture media effectively increased the ability and interest in writing and reading in mentally disabled students in class II C1 SLBN Kaliwungu by obtaining an average pretest result of 0.65 and an average post-test of 0.47.
References
Abdullah, & Nandiyah. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(86), 1–10.
Afiffah, N., & Soendari, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Tunagrahita Sedang melalui Media Gambar di SLB B-C YPLAB Kota Bandung. Jassi Anakku, 18(1), 47–54.
ANNET, N., & Naranjo, J. (2014). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Applied Microbiology and Biotechnology, 85(1), 2071–2079.
Dhany Ersanty. (2020). Pembelajaran Berbasis Web Untuk Siswa Tunagrahita Ringan. Pendidikan Khusus, 1–14.
Educably, H., Retardation, M., & Learning, I. N. (2018). PENANGANAN ANAK TUNAGRAHITA MAMPU DIDIK DALAM.
Engelina, N. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Tunagrahita Ringan dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Luar Biasa Kembar Karya Pembangunan 3 Bekasi.
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Fatimah, M., Binahayati, & Muhammad, B. (2017). Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita (Studi Kasus Tunagrahita Di SLB N Purwakarta). Jurnal Pendidikan Dan PKM, 4(2), 220–221.
Fujiyana, G., & Ahmad Zaini, S.A.g., M.Pd. Suryadi, M. P. (2016). Permasalahan Peserta Didik Tunagrahita DiSLB Hikmah Miftahul Jannah Padang. Student Guidance and Counseling STKIP PGRI West Sumatra, 1–7.
Hanifah, D. S., Haer, A. B., Widuri, S., & Santoso, M. B. (2022). Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Dalam Menjalani Pendidikan Inklusi Di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(3), 473. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.37833
Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2.
Hidayat, Rachmat, Haryanto, P. S. (2019). Tunagrahita Student Learning Expert System With Backward Chaining Method At YKDW 01 Tangerang School. 3(April), 32–38.
Lenayanti, B. P. (2021). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggolongkan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya. Bidayah : Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 133. https://doi.org/10.47498/bidayah.v11i02.410
Lestari Wahyu Handayani, S., & Sugiman. (2019). Media Gambar untuk Meningkatkan Daya Tarik Siswa. Journal Unnes, 2, 349–354.
Mardi Fitri, D. G. R. K. Z. P. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10424
Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93–100. https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.647
Safitri, A., & Kabiba, K. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 334–346. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4139
Sandjaja, M. (2022). Pengaruh Metode Fernald Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan dan Menulis Anak Tuna Grahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i1.613
Sekolah, D. I., & Pertama, M. (2022). Jurnal Tongguru : Studi Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Formal Volume 1, Nomor 1, Tahun 2022. 1, 78–82.
Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2), 116–126. https://doi.org/10.36733/jsp.v9i2.392
Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di Sekolsh Dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 11(1), 1. https://doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3457
YUANI, S. (2019). Peningkatan kemampuan mengenal bangun datar melalui media gambar pada anak tunagrahita kelas i di sdlb negeri panggungsari kabupaten trenggalek sri yuani. 2(2), 25–36.
Zuhria, I., & Hayudinna, H. G. (2021). Strategi Pembelajaran Dalam Mengembangkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Bagi Anak Tunagrahita. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 45–58. https://doi.org/10.28918/ijiee.v1i2.4468
Irdamurni (2016). Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Jawa Barat : Goresan Pena
Sumardi, Eko (2017) Panduan Pelaksanaan Stimulasi Kemampuan Bahasa Anak Tunagrahita Ringan Melalui Pendekatan Adaptif , Visual, Dan Integratif (Avi) Di Taman Kanak-Kanak (TK) Mataram : BPPAUD dan Dikmas NTB
Abdullah, & Nandiyah. (2013). Mengenal Anak Berkebutuhan Khusus. Magistra, 25(86), 1–10.
Afiffah, N., & Soendari, T. (2017). Meningkatkan Kemampuan Berbicara pada Anak Tunagrahita Sedang melalui Media Gambar di SLB B-C YPLAB Kota Bandung. Jassi Anakku, 18(1), 47–54.
ANNET, N., & Naranjo, J. (2014). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title. Applied Microbiology and Biotechnology, 85(1), 2071–2079.
Dhany Ersanty. (2020). Pembelajaran Berbasis Web Untuk Siswa Tunagrahita Ringan. Pendidikan Khusus, 1–14.
Educably, H., Retardation, M., & Learning, I. N. (2018). PENANGANAN ANAK TUNAGRAHITA MAMPU DIDIK DALAM.
Engelina, N. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Tunagrahita Ringan dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Luar Biasa Kembar Karya Pembangunan 3 Bekasi.
Fakhiratunnisa, S. A., Pitaloka, A. A. P., & Ningrum, T. K. (2022). Konsep Dasar Anak Berkebutuhan Khusus. Masaliq, 2(1), 26–42. https://doi.org/10.58578/masaliq.v2i1.83
Fatimah, M., Binahayati, & Muhammad, B. (2017). Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita (Studi Kasus Tunagrahita Di SLB N Purwakarta). Jurnal Pendidikan Dan PKM, 4(2), 220–221.
Fujiyana, G., & Ahmad Zaini, S.A.g., M.Pd. Suryadi, M. P. (2016). Permasalahan Peserta Didik Tunagrahita DiSLB Hikmah Miftahul Jannah Padang. Student Guidance and Counseling STKIP PGRI West Sumatra, 1–7.
Hanifah, D. S., Haer, A. B., Widuri, S., & Santoso, M. B. (2022). Tantangan Anak Berkebutuhan Khusus (Abk) Dalam Menjalani Pendidikan Inklusi Di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat (JPPM), 2(3), 473. https://doi.org/10.24198/jppm.v2i3.37833
Harianto, E. (2020). “Keterampilan Membaca dalam Pembelajaran Bahasa.” Jurnal Didaktika, 9(1), 2.
Hidayat, Rachmat, Haryanto, P. S. (2019). Tunagrahita Student Learning Expert System With Backward Chaining Method At YKDW 01 Tangerang School. 3(April), 32–38.
Lenayanti, B. P. (2021). Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggolongkan Hewan Berdasarkan Jenis Makanannya. Bidayah : Studi Ilmu-Ilmu Keislaman, 133. https://doi.org/10.47498/bidayah.v11i02.410
Lestari Wahyu Handayani, S., & Sugiman. (2019). Media Gambar untuk Meningkatkan Daya Tarik Siswa. Journal Unnes, 2, 349–354.
Mardi Fitri, D. G. R. K. Z. P. (2021). Faktor Penyebab Anak Berkebutuhan Khusus Dan Klasifikasi Abk. Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak, 7(2), 40. https://doi.org/10.22373/bunayya.v7i2.10424
Maulidiyah, F. N. (2020). Media Pembelajaran Multimedia Interaktif Untuk Anak Tunagrahita Ringan. Jurnal Pendidikan, 29(2), 93–100. https://doi.org/10.32585/jp.v29i2.647
Safitri, A., & Kabiba, K. (2020). Penggunaan Media Gambar dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas IV di SD Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 334–346. https://doi.org/10.30651/didaktis.v20i1.4139
Sandjaja, M. (2022). Pengaruh Metode Fernald Terhadap Kemampuan Membaca Permulaan dan Menulis Anak Tuna Grahita Ringan. Jurnal Pendidikan Kebutuhan Khusus, 6(1), 11–18. https://doi.org/10.24036/jpkk.v6i1.613
Sekolah, D. I., & Pertama, M. (2022). Jurnal Tongguru : Studi Pengajaran dan Pembelajaran Pendidikan Formal Volume 1, Nomor 1, Tahun 2022. 1, 78–82.
Widiastuti, N. L. G. K., & Winaya, I. M. A. (2019). Prinsip Khusus Dan Jenis Layanan Pendidikan Bagi Anak Tunagrahita. Jurnal Santiaji Pendidikan (JSP), 9(2), 116–126. https://doi.org/10.36733/jsp.v9i2.392
Widodo, A., Indraswati, D., & Royana, A. (2020). Analisis Penggunaan Media Gambar Berseri Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Disleksia Di Sekolsh Dasar. MAGISTRA: Media Pengembangan Ilmu Pendidikan Dasar Dan Keislaman, 11(1), 1. https://doi.org/10.31942/mgs.v11i1.3457
YUANI, S. (2019). Peningkatan kemampuan mengenal bangun datar melalui media gambar pada anak tunagrahita kelas i di sdlb negeri panggungsari kabupaten trenggalek sri yuani. 2(2), 25–36.
Zuhria, I., & Hayudinna, H. G. (2021). Strategi Pembelajaran Dalam Mengembangkan Keterampilan Membaca Dan Menulis Bagi Anak Tunagrahita. Indonesian Journal of Islamic Elementary Education, 1(2), 45–58. https://doi.org/10.28918/ijiee.v1i2.4468
Irdamurni (2016). Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Jawa Barat : Goresan Pena
Sumardi, Eko (2017) Panduan Pelaksanaan Stimulasi Kemampuan Bahasa Anak Tunagrahita Ringan Melalui Pendekatan Adaptif , Visual, Dan Integratif (Avi) Di Taman Kanak-Kanak (TK) Mataram : BPPAUD dan Dikmas NTB
Copyright (c) 2023 Putri Elni Melati, Dartik Sriyani, Delia Novita, Silvina Yuliyanti, Arcivid Chorynia Ruby
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.