Literature Review of Social Science Learning Methodology (IPS) Literatur Review Metodologi Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS)

Main Article Content

Febri Aris Susanto

Abstract

Social Sciences is a subject that studies and discusses social issues in society. The learning process of a subject will take place well and smoothly if the teacher in delivering the material has strategies and methods in delivering it to the students. The purpose of this article is to describe the social science learning methodology from literature review analysis. The method used is to use various literature review on the social science learning methodology. The social science is a field of study in the learning process is expected to provide students to be responsible in social life. Somesocial science learning methodologies are tailored to the conditions of students and facilities available so as to provide good learning outcomes with indicators of mastery and student learning achievement.

Article Details

How to Cite
Susanto, F. A. (2017). Literature Review of Social Science Learning Methodology (IPS). Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 1(2), 105-114. https://doi.org/10.21070/madrosatuna.v2i1.1847
Section
Articles

References

Agung, L.S. 2015. The Development of Local Wisdom –Based Social Science Learning Model with Bengawan Solo as Learning Source. American International Journal of Social. Science. VOl.4.No.4.

Alifia., Dian., Riani Hanifah., 2017., Hubungan Antara Komunikasi Interpersonal Guru dan Minat Belajar Dengan Prestasi Belajar IPS Siswa di SMP Negeri 74 Jakarta., Edukasi IPS., Vol.1. No.1

Darmawan. 2010. Penggunaan Pembelajaran Berbasis Masalah dalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Pada Pembelajaran IPS di MI Darrusaadah Pandeglang. Jurnal Penelitian Pendidikan Vol.11. No.2

Depdiknas 2003. Undang-undang Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional, Jakarta: Depdiknas

DePorter, Bobbi & Hernacki, Mike. 2006. Quantum Learning: Unleashing the Genius In You ( Quantum Learning: Membiasakan Belajar Nyaman dan Menyenangkan). Penerjemah: Alwiyah Abdurrahman. Bandung: PT Mizan Pustaka

Kurniasih, Imas dan Berlin Sani. 2015. Ragam Pengembangan Model Pembelajaran Untuk Peningkatan Profesionalitas Guru. Yogyakarta: Kata Pena

Laksana, Satya T., 2017., Penerapam Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Course Review Horay (CRH) Berbantuan Media Lemar Kerja Siswa (LKS) untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) di Kelas IX C SMP Negeri 1 Sukasada Tahun Ajaran 2016/2017., e-Journal Jurusan Pendidikan Ekonomi., Vol.9., No.1

Maryani. E., Syamsudin.H. 2009. Pengembangan Program Pembelajaran IPS untuk Meningkatkan Kompetensi Ketrampilan Sosial. Jurnal Penelitia. Vol.9. No.1.

Maulana. A., dkk. 2017. Social engagement as a Learning Design for Elementary Student in Social Studies. International Conference on Literature, Humanities and Social Science, Jan. 23-24, 2017, Manila (Philippines).

Munthe, Bermawy. (ed). 2009. Desain Pembelajaran. Yogyakarta: PT Pustaka Insani Madani

Muslich, Masnur. 2007. KTSP Pembelajaran Berbasis Kompetensi dan Kontekstual. Jakarta: PT. Bumi Aksara

Nasution. 2006. Kurikulum dan Pengajaran., Jakarta: Bumi Aksara

Rifki Afandi. 2011. Integrasi Pendidikan Karakter dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar. Pedagogia. Vol. 1. No.1

Rosardi, Gistha , Raras., 2013. Pembelajaran IPS dengan Strategi Pemecahan Masalah untuk Meningkatkan Kemandirian dan Kepedulian Siswa., Socia Jurnal Ilmu-ilmu Sosial.,Vol.10., No.1

Sama, dkk. 2017. Implementasi Pendekatan CTL pada Pembelajaran IPS untuk meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas IV SD. Jurnal Review Pendidikan Dasar: JUrnal Kajian Pendidikan dan Hasil Penelitian. Vol.3. No.2. e-ISSN: 2460-8475.

Sumaatmadja, Nursid. 2007 Konsep Dasar IPS. Modul 1-2. Jakarta: Universitas Terbuka

Suyanto dan Djihad Hisyam. 2010. Pendidikan Indonesia Memasuki Milenium III. Yogyakarta: Adicita Karya Nusa.

Trianto. 2009. Model-model Pembelajaran Inovatif Berorientasi Konstruktivistik. Jakarta:Kencana.

Trianto. 2012. Mendesain Model Pembelajaran Inovatif-Progresif: Konsep, Landasan, dan Implementasinya pada Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP). Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Yuliani, Dian. 2017. Penerapaan Strategi Peta Konsep untuk Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas V SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah dasar Edisi 3 Tahun ke-6.

Zuraida., 2014., Penggunaan Model Problem Solvong dalam Pembelajaran IPS di Sekolah Dasar., Pedagogi, Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan., Volume XIV, No.2.