Development of Smart Apps Creator-Based Learning Media on Religious Diversity Materials in Indonesia


  • (1) * Galih Puji Mulyoto              
            Indonesia

  • (2)  Luthfia Aldila Arsy Subagyo Subagyo              
            Indonesia

  • (3)  Sutomo              
            Indonesia

    (*) Corresponding Author

Abstract

This study aims to develop a product that is tested to be valid and interest so that it is can help the student learning process in understanding the material on religious diversity in Indonesia. The research method used is Research and Development (R&D) by applying the ADDIE development model. The results of this study are in the form of learning media products based on smart apps creators that very valid criteria (86%) from material expert validators and media with valid criteria from media expert validators (80%) and media is also categorized as a very interesting (82.7%). Based on the validation results and the results of field trials, it can be concluded that the smart apps creator-based learning media that contains material on religious diversity is very valid and very interesting to be used as a Civics learning medium in class IV MI Perwanida Blitar.

References

Adji, W. S., Ansari, M. I., Basith, A., & Albar, M. (2021). Analisis Kelayakan Video Pembelajaran IPS Jenjang MI/SD di Platform Youtube pada Materi Keragaman Agama di Indonesia. Jurnal Madrasah Muallimuna, 6(2), 57–69.

Ahmad, Z., Haekal, T., Suana, W., Riyanda, A. R., Prof, J., Brojonegoro, S., Gedong, N., & Bandar, M. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Augmented Reality Pada Materi Instalasi Jaringan Komputer. IKRA-ITH INFORMATIKA: Jurnal Komputer Dan Informatika, 6(1), 90–99.

Anggraini, N. D. (2021). Pengembangan Media MIKAGRAM (Miniatur Kereta Api Bergambar) pada Pembelajaran IPS Materi Keragaman Agama Kelas IV SD. Jurnal Penelitian PGSD Unesa, 9(3).

Arikunto, S. (2002). Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan. Bina Aksara.

Arsyad, A. (2002). Media Pembelajaran. Rajawali Press.

Batubara, H. H. (2020). Media Pembelajaran Efektif (1st ed.). Fatawa Publishing.

Fajriani, D., & Hidayat, R. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran Smart APPS Creator Berbasis Android Sebagai Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Bisnis Daring Dan Pemasaran. Prosiding Seminar Nasional Kelompok Bidamg Keahliang TTN 2021, April, 1–8.

Hamid, M. A., Ramadhani, R., Juliana, M., Jamaludin, M. M., & Simarmata, J. (2020). Media Pembelajaran. Yayasan Kita Menulis.

Hamidi, R., & Islamia, I. N. (2021). Pengaruh Media Audio Visual (video) Terhadap Motivasi Belajar dalam Pembelajaran IPS SMP/MTs di Kecamatan Tajinan. Sandhyakala: Jurnal Pendidikan Sejarah, Sosial Dan Budaya, Vol. 2, No, 77–86. https://jurnal.ikipjember.ac.id/index.php/sandhyakala/article/view/568

Handayani, A. S., Husni, N. L., Soim, S., Sitompul, C., Nurdin, A., Elektro, T., & Sriwijaya, P. N. (2020). Pengembangan materi pembelajaran berbasis aplikasi. Snaptekmas, 7(Lcd), 42–46.

Helmi, B., & Aditya, R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Android Pada Mata Kuliah Senam. Jurnal Handayani, 11(2), 30–37. https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i1.1976

Kartini, Ketut Sepdyana., Putra, N. T. A. (2020). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Interaktif Berbasis Android Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Kimia Dan Ilmu Kimia, 3(02), 8–12.

Khoirudin, R., Ashadi, A., & Masykuri, M. (2021). Smart Apps Creator 3 to improve student learning outcomes during the pandemic of COVID-19. JPBI (Jurnal Pendidikan Biologi Indonesia), 7(1), 25–34. https://doi.org/10.22219/jpbi.v7i1.13993

Lestari, J. (2020). Pluralisme Agama di Indonesia (Tantangan dan Peluang Bagi Keutuhan Bangsa). Wahana Akademika: Jurnal Studi Islam Dan Sosial, 6(1), 1. https://doi.org/10.21580/wa.v6i1.4913

Lestari, N., & Wirasty, R. (2019). Pemanfaatan Multimedia Dalam Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Amaliah: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 349–353. https://doi.org/10.32696/ajpkm.v3i2.289

Milhah. (2022). Meningkatkan Keahlian Guru Dalam Menetapkan Kriteria Ketuntasan Minimal (Kkm) Melalui Workshop Dan Supervisi Akademik Di Sd Negeri Delingseng. Wilangan, 3(1). http://www.jurnal.untirta.ac.id/index.php/wilangan

Nisa, Y. F., Nasuhi, H., Abdallah, Rohayati, T., Faiqoh, Zaki, M. M., Alfajri, A., & Saputra, R. E. (2020). Pelita yang Meredup "Keberagaman Guru Sekolah/Madrasah di Indonesia (Issue 5). PPIM UIN Jakarta.

Palittin, I. D., Wolo, W., & Purwanty, R. (2019). Hubungan Motivasi Belajar Dengan Hasil Belajar Fisika. MAGISTRA: Jurnal Keguruan Dan Ilmu Pendidikan, 6(2), 101–109. https://doi.org/10.35724/magistra.v6i2.1801

Pangesti, R. E., & Amini, R. (2021). Pengembangan LKPD Menggunakan Aplikasi Smart APPS Creator Berbasis Scientific Di Kelas III Sekolah Dasar. 4(1), 3731–3739.

Peraturan Bersama Menteri Agama Dan Menteri Dalam Negeri. (2015). Peraturan Bersama Menteri Agama dan Menteri Dalam Negeri No. 9 Tahun 2006. 53(9), 1689–1699.

Setyorini, I. D., & Wulandari, S. S. (2021). Media Pembelajaran, Fasilitas Dan Lingkungan Belajar Terhadap Hasil Belajar Selama Pandemi Covid-19. Jurnal PROFIT Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, 8(1), 19–29. https://doi.org/10.36706/jp.v8i1.13598

Situmorang, V. H. (2019). Kebebasan Beragama Sebagai Bagian dari Hak Asasi Manusia. Jurnal HAM, 10(1), 57. https://doi.org/10.30641/ham.2019.10.57-67

Subagyo, A. (2020). Implementasi Pancasila Dalam Menangkal Intoleransi, Radikalisme Dan Terorisme. Jurnal Rontal Keilmuan PKn, 6(1), 10–24. https://doi.org/10.29100/jr.v6i1.1509

To’at, A., Astuti, A. P., & Yuliyanto, E. (2019). Pengembangan Aplikasi Android dalam Bentuk Ensiklopedia Chemistry Laboratory ( Encylab ) Sebagai Sumber Belajar Peserta Didik SMA / MA Kelas X The Development of an Android Application in the Form Chemistry Laboratory Encyclopedia ( Encylab ) as Student L. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus, 2, 473–479.

Wardani, K. W., & Setyadi, D. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Berbasis Macromedia Flash Materi Luas dan Keliling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(1), 73–84. https://doi.org/10.24246/j.js.2020.v10.i1.p73-84

Wulandari, S. (2020). Media Pembelajaran Interaktif Untuk Meningkatkan Minat Siswa Belajar Matematika Di SMP 1 Bukit Sundi. Indonesian Journal of Technology, Informatics and Science (IJTIS), 1(2), 43–48. https://doi.org/10.24176/ijtis.v1i2.4891

Yuberti, Wardhani, K. D., & Latifah, S. (2021). Pengembangan Mobile Learning Berbasis Smart Apps Creator sebagai Media Pembelajaran Fisika. 1.

Picture in here are illustration from public domain image (License) or provided by the author, as part of their works
Published
2022-06-29
 
How to Cite
Mulyoto, G. P., Subagyo, L. A. A. S., & Sutomo. (2022). Development of Smart Apps Creator-Based Learning Media on Religious Diversity Materials in Indonesia. Madrosatuna: Journal of Islamic Elementary School, 6(1), 41-48. https://doi.org/10.21070/madrosatuna.v6i1.1569
Section
Articles