Analysis of Various Methods in Learning, Memorizing and Translating the Qur'an
Analisis Berbagai Metode dalam Belajar, Menghafal dan Menerjemahkan Al-Qur'an
Abstract
The process of memorizing and translating the Quran is essential for Muslims to understand and practice the teachings of the religion. Memorizing the Quran can be done through various methods, such as individual or group memorization, using technology, or with the guidance of a teacher. Translating the Quran is also essential for understanding the meaning of the verses in a more easily understood language. There are several approaches to solving the Quran, such as translating verse by verse or using commentary to understand the context of the verse. Both processes are ways to enhance understanding and implementation of the teachings of the Quran in daily life.
References
Abdur, R. (2000). Kaidah Emas Menghafal Al-Qur’an. Bandung: Asy Syaamil Press & Grafika.
Ahmad, S. B. (2005). Panduan Belajar & Mengajar 8 Jam Bisa Menerjemah Al-Quran Metode Granada Sistem 4 Langkah. Jakarta: Granada Investa Islami.
Ahmadiyanto. (n.d.). Meningkatkan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Menggunakan Media Pembelajaran Ko-Ruf-Si (Kotak Huruf Edukasi) Berbasis Word Square Materi Kedaulatan Rakyat dengan Sistem Pemerintahan di Indonesia Kelas VIII C SMP Negeri 1 Lampihong. Jurnal Pendidikan Kewarganegaraan.
Aisyah, S. (2020). Literasi Al-Qur’an Dalam Mempertahankan Survivalitas spiritualitas Umat. Al- Iman, 209-227.
Al Hafidz, A. A. (2009). Anda pun Bisa Menjadi Hafidz Al-Qur’an. Jakarta: Markas Al-Qur’an.
Al-Hafidz, A. A. (2009). Anda Pun Bisa Menjadi Hafidz Al-Qur’an. Jakarta: Markas Al-Quran.
Al-Hafidz, M. J. (2006). Menghafal Al-Qur’an itu Mudah. Lamongan: CV Angkasa.
Al-Hafiz, A. W. (2008). Bimbingan Praktis Menghafal Al-Quran. Jakarta: Amzah.
Al-Qattan, M. K. (2015). Studi Ilmu-Ilmu Qur’an. Bogor: Pustaka Litera.
Al-Qatthan, S. M. (2016). Dasar-Dasar Ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Ummul Qura.
Al-Qatthan, S. M. (2016). Dasar-Dasar Ilmu Al-Qur’an. Jakarta: Ummul Qura.
Arief, A. (2002). Pengantar Ilmu dan Metodologi Pendidikan Islam. Jakarta: Ciputat Press.
Ash-Shidqy, H. (2003). Sejarah dan Pengantar ilmu Al-Quran dan Tafsir. Semarang: PT Pustaka Rizki Putra.
Baidan, N. (2002). Metode Penafsiran al-Qur’an. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Darajat, Z. (2008). Ilmu Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Hamid, A. (2016). Pengantar Studi Al-Qur’an. Jakarta: Prenadamedia Group.
Hasyim, H. A. (2007). RLQ Arevolutionery in Learning Qur’an Metode Revolutioner Dalam Memahami Al-Quran. Surabaya: Graham Pustaka.
Ilham, A. S. (2004). Kiat Praktis Menghapal Al-Qur’an. Jakarta: Amzah.
Izzan, H. A. (2009). Metodologi Tafsir. Bandung: Tafakur.
Junaidi Al-Hafidz, M. (2006). Menghafal Al-Qur’an itu Mudah. Lamongan: CV Angkasa.
Kafiyatul kafi, e. A.-T. (2020). Metode Menghafal Jus ‘Amma. Sidoarjo: Genta Grup Production.
Makmur, I. (2004). Konsep Dasar Penerjemahan: Tinjauan Teoretis. Jurnal Al-Qalam Vol. 21 No. 102, 433.
Miswardi, D. (2019). 9 Kunci Hafal Al-Qur’an 30 Juz Seumur Hidup InsyaAlloh. Semarang: Uwais Inspirasi Indonesia.
Munjahid. (2007). Strategi Menghafal 10 Bulan Khatam. Yogyakarta: Idea Press.
Nawabuddin, A. (1991). Teknik Menghafak Al-Quran. Bandung: Sinar Baru.
Rusyid, R. M. (2019). Panduan Praktis Dan Lengkap Tahsin, Tajwid, Tahfidz Untuk Pemula. Yogyakarta: Laksana.
Sa'dullah. (2008). 9 Cara Cepat Menghafal Al-Qur'an. Jakarta: Gema Insani Press.
Shihab, M. Q. (1996). Wawasan Al-qur’an. Bandung: Mizan.
Sholihin Bunyamin Ahmad. (2005). Panduan Belajar & Mengajar 8 Jam Bisa Menerjemah Al-Quran Metode Granada Sistem 4 Langkah. Jakarta: Granada Investa Islami.
Tafsir, A. (1995). Metodelogi Pengajaran Agama Islam. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Taufik, M. (2020). Belajar Cepat & Mudah Terjemah Al-Quran Metode An-Nashr Buku Pedoman Guru. Wajak: Yayasan Pesantren dan Pendidikan An Nashr.
Umar, J. (2017). Kegunaan Terjemah Al-Quran Bagi Umat Muslim. Al-Mu’ashirah Vol. 14 No. 1, 35.
Zuhairini. (1991). Filsafat Pendidikan Islam. Jakarta: Bumi Aksara.
Copyright (c) 2023 Firdaus Firdaus, Syaifuddin Sabda, Ani Cahyadi
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.